Line Gaardmand

 

      

Jeg fik min første trompet da jeg var 15 år, og modtog undervisning fra to fantastiske lærere, Ole Andersen fra Radio Symfoniorkestret og Søren Emtoft fra Det kongelige Kapel. Igennem årene spillede jeg alt fra rock til pop til jazz med bl.a. Danseorkestret, Klyvers Big Band og i Cirkus Benneweis.

Der var også musik i andre medlemmer af familien og jeg rejste efter min bror Anders Gaardmand, som er saxofonist, til New York. Det var her al den musik jeg lyttede til som barn kom fra og et eldorado for en musiker. Jeg spillede med forskellige orkestre mest jazz og rhytm’n blues og fik senere en del legater som jeg brugte til undervisning hos bl.a. Woody Shaw, en utrolig jazztrompetist samt musikpædagog og trompetskoleforfatter Carmine Caruso

Danmark kaldte, og jeg vendte hjem efter 5 år. Mine prioriteter havde forandret sig, og jeg valgte at søge ind på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Der afsluttede jeg min uddannelse som musikpædagog (AM’er) i år 2000 med bl.a. babymusik som speciale. Jeg modtog undervisning fra trompetisterne Thomas Fryland og Lars Tågeby.

Siden jeg afsluttede min uddannelse har jeg arbejdet som trompetlærer og musiklærer på forskellige musikskoler (Vallensbæk Musikskole, Gladsaxe Musikskole, Københavns Musikskole, Hillerød Musikskole) LOF, HOF, Børneskolen, div. biblioteker, samt div. vuggestuer og børnehaver i København og omegn. Jeg har været selvstændig med Lines Musikskole siden 2005 og den holder i dag til i mit nye sted Det Lille Musikhus, hvor jeg bl.a. åbnede dørene under Jazzfestivalen med koncerter for børn og voksne. Jeg har i mange år lavet musikalske kurser for pædagoger og jeg har nu lavet en efteruddannelse Musical Method.

I mit tidligere musikalske virke drømte jeg aldrig om at undervise, og slet ikke børn. Min mor (Vibeke Gaardmand) startede det første børneteater i Danmark (Det Lille Teater) da jeg var 8 år, og jeg følte måske derigennem at jeg havde fået nok af børn. Og hvad gør’ jeg nu? Nu sidder jeg her og ganske simpelt elsker babymusikken og bruger masser af ting jeg husker fra teatret.

Under tiden på konservatoriet var det ofte som om jeg genlevede min barndom igennem musikken. Det var fantastisk. Jeg opdagede også hvor dejligt det kan være at lære igennem musikken.

Musikken er et sprog, og mit redskab hvorigennem jeg kan være med til, udover at give børnene (og de voksne) gode oplevelser, samtidig stimulerer og udvikler børnenes intelligens, evner og fantasi med forøgede kompetencer og livskvalitet som bonus.