Efteruddanelse

 MUSIK FOR BØRN

   

Endags og flerdags kurser eller efteruddannelsens 12 dages forløb her

MUSIKALSK EFTERUDDANNELSE

Bygget op omkring musikpædagog, musiker og komponist  Lines Gaardmands Metode Musical Method

Musik er et uundværlig redskab i udviklingen af barnets sociale, mentale, sproglige og følelsesmæssige kompetencer ”
“ Musik åbner os som mennesker og skaber et rum for kommunikation, glæde, fantasi,  medfølelse og selvforståelse”
– Line Gaardmand –

  • Få nye sange og sanglege skrevet specielt til målgruppen af børn 0-6 år
  • Få større kompetencer og inspiration til musikforløb med din børnegruppe
  • Lær at spille simple sange på ukulele og få viden om grundlæggende teori
  • Oplev hvad det vil sige ”at spille” og kommunikere med musikken
  • Få vækket det indre og ydre musikalske rum gennem stemme, spil og bevægelse
  • Få viden om: Hvad er musik godt for, sanser, stemme, krop, hjerneforskning


Den pædagogiske filosofis* overordnede mål er at musikkens sprog bruges som et redskab på menneskets vej mod en større visdom og erkendelse. Som en dråbe blandt dråber i universet uendelige kredsløb 🙂
*kærlighedsvisdom

   

Metode (Didaktik – hvorfor/hvad ) (Metodik – hvordan)

  • At opleve og udvikle glæden for musikken
  • At opleve og udvikle sociale og følelsesmæssige kompetencer
  • At åbne dit indre musikalske rum gennem stemme, samspil og bevægelse
  • At opleve alle musikkens elementer som en vigtig del af det musikalske materiale
  • At opleve improvisations musikkens sprog og kommunikation og dermed dets sjæl
  • At tilegne sig musikalske kompetencer
  • At opleve musikkens univers igennem alle sanser

Hvad laver vi og hvem henvender kurset sig til

Musical Method henvender sig til pædagoger, babysalmesang lærere, rytmik pædagoger, musikpædagoger, musiklærere, sprog og specialpædagoger el. medarbejdere der arbejder med vuggestue og/el. børnehave børn.

Den musikalske kommunikation vil opleves i arbejdet med instrumenter, krop og stemme i mange forskellige øvelser og musikalske sammenhænge. Det indre og ydre musikalske rum åbnes hvormed voksen og barn oplever glæden, selvtilliden og samhørigheden ved at spille og lege med musikken i fællesskab.

Deltagere kan have en musikalsk uddannelse; konservatorium, musikterapi el. andet musikalsk kursus, eller blot selvlært på et instrument. Ingen af ovenstående er dog en forudsætning. Det er lysten og interessen som er vigtigst for at erhverve musikalske kompetencer til arbejdet med musik og børn.

Der vil, for dem der ikke spiller et instrument, blive arbejdet med simple akkorder hovedsagligt på ukulele. Improvisation på bl.a. pentaton marimba. Vi vil arbejde med rytmiske øvelser på håndtrommer og andre perkussion instrumenter.
”Play” på engelsk betyder både spille og lege, og det er lige hvad vi gør  🙂

Overordnet er Musical Methods musikalske fundament udsprunget af jazz, improvisations musikkens kerne og hjerte. Bossa nova, vals, blues og meget mere.  Samt vores egen danske børne musik tradition. Det musikalske materiale er i denne ånd skrevet af Line Gaardmand.

 Indhold

  • Nye sange og sanglege
  • Om Sanser og intelligenser
  • Bevægelse/motorik
  • Teater/mimik/fagter
  • Musikkens elementer/teori
  • Hvad er musik godt for
  • Puls, rytme og stemme øvelser
  • Instrument kendskab
  • Musikalsk timing/pædagogik
  • Visuelle effekter/rekvisitter
  • Fantasi og kreativitet
  • Rutiner/genkendelse
  • Musik og sprog
  • Det hele barn/*psykologi (*læren om sjælen)
  • Simple sange på Ukulele
  • Planlægning af musikforløb

Praktisk vedr. undervisningen

Ved præsentation og gennemgang af indhold og arbejdsgange for studerende og kursister bruges Power Point. Det meste materiale vil blive lagt på Dropbox eller WeTransfer, som I selv printer ud fra gang til gang og/eller gemmer digitalt. Såsom artikler, sange, noder og andet fagligt materiale. Der vil være hjemmeopgaver i form af læsning og øvelser på bl.a. ukulele (ukulele er valgt som det instrument I kommer til at lære at spille på, også hvis man ingen uddannelse har inden for musik, eller kan spille et instrument.)

Kurset/efteruddannelsen vil have et gennemgående program af div. sange og øvelser, samtidig med at der vil være teoretiske og praktiske temaer på de forskellige dage. Forløbet ender med praktik med børn. ” Learning by doing”

Kursusmateriale

Cd’er, hæfter, enkelte rekvisitter til udvalgte sange.

Nyttige links

Tilmelding og Priser – Gå til Efteruddannelse hold

Artikel fra Horsens folkeblad  – Musik er som fitness for hjernen

   
Praktik dag, med børn fra jeres institution:-)                                        Vifte dag, vi laver vores egen vifte 🙂

UDTALELSER

Af hjertet tak for et vidunderligt musik kursus! Jeg er dybt taknemmelig for, at jeg fik lov til at opleve din vidunderlige tilgang til at formidle musik, pædagogik og glæde. Alle voksede og følte sig meget hurtigt trygge. Du var nærværende og levende. Dit stof er lige til at gå til, selv om jeg kommer til at savne din vildt dygtige musikalske formåen, som i den grad bandt det hele sammen.
Susanne Kragskov
Koglesus

Det mest fantastiske kursus jeg nogensinde har deltaget i, og jeg fik så meget inspiration til rytmik i min børnehave, og ungerne elsker det hver eneste gang.
Anne Rømer
Lærkereden i Øm, Lejre

Vi har deltaget i et af dine kurser i Det Lille Musikhus som er et dejlige, farverigt sted, og du er meget inspirerende og har en god pondus. Vi sang, dansede og spillede dine sange, som vi kan tilpasse vores børn med specielle behov
Birte og Grethe
Specialinstitutionen Magnoliahuset, Frederiksberg.